Spring eruit met je sollicitatiebrief

Gepubliceerd op 5 januari 2020 door Erik den Draak

Omslag van 'Spring eruit met je sollicitatiebrief'

Een paar jaar geleden alweer verscheen de laatste druk van mijn boek “Spring eruit met je sollicitatiebrief”. Regelmatig kwamen er reacties binnen, zowel op Bol.com als rechtstreeks in mijn mailbox. “Vlot leesbaar”, hoorde ik veel. “Handig en nuttig” was een andere. Maar een hele leuke was ook: “Toen ik de titel las dacht ik dat het een boek was over hoe je een heel opvallende brief schrijft, maar eigenlijk vertel je iedereen dat ze beter een gewone brief kunnen schrijven”.

De schrijver van dit commentaar is manager bij een grote onderwijsinstelling. Met meer dan 100 medewerkers is er altijd wel iemand “met z’n carrière bezig”. Als gevolg daarvan lopen er dus ook altijd sollicitatieprocedures. Zo niet dagelijks, dan wel wekelijks krijgt ze sollicitatiebrieven onder ogen.

Steeds vaker proberen mensen op te vallen met een sollicitatiebrief door het gebruik van plaatjes, gekleurd papier e.d. Ook cv’s moeten er vaak aan geloven. Voor selecteurs zijn zulke opvallende brieven niet erg handig. Een cv met allemaal uitgeknipte merknamen van eerdere werkgevers en een Facebook-achtige foto van de sollicitant komt ook wel een beetje overdreven over.

Eruit springen is iets anders dan gek doen. Natuurlijk, wie gek doet springt er heus wel uit. En eerlijk is eerlijk: als je solliciteert op een advertentie waarin gevraagd wordt om een cabaretier, dan zou ik vooral gek doen in je brief en met je cv. Maar de manager van een zorginstelling, bleek, net als personeelsmanagers en anderen die ik sprak voor mijn boek, niet zo veel behoefte te hebben aan cabaretiers. Werkgevers worstelen zich na publicatie van een vacature vaak door een stapel e-mails en brieven met cv’s. De behoefte aan overzicht is dan groter dan aan plakplaatjes.

In “Spring eruit met je sollicitatiebrief” adviseer ik sollicitanten om zich te verplaatsen in de lezer van de brief. Dat is in vrijwel alle gevallen een druk bezette ondernemer, een overwerkte manager of een personeelsfunctionaris met een overlopend ‘to do’-lijstje. Wie al in z’n sollicitatiebrief laat zien te weten waar zijn toekomstige werkgever behoefte aan heeft, die springt eruit.

Wie een sterke behoefte heeft zijn creativiteit te tonen raad ik dringend aan dat niet in z’n sollicitatiebrief te doen. De kans dat het aanslaat is klein. Laat je brief passen bij de baan waar je op solliciteert en bewaar al te kleurrijke ingevingen voor na werktijd. Je (toekomstige) werkgever zal daar blij mee zijn.

Dit delen