AIDA voor je sollicitatiebrief

Gepubliceerd op 10 maart 2015 door Erik den Draak

AIDA

Wat heeft Verdi in ’s hemelsnaam te maken met sollicitatiebrieven? Nee, AIDA heeft hier niets te maken met de beroemde Italiaanse componist of met opera. AIDA is een marketingmodel met vier belangrijke aandachtspunten om je te helpen effectief iets aan de man te brengen. En omdat solliciteren ook een proces is waarin een ‘deal’ gesloten wordt, kunnen we deze principes ook hierop toepassen.

AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. In het Nederlands worden ook wel de termen Aandacht, Interesse, Verlangen en Actie gebruikt. Pas deze toe op je sollicitatiebrief en je krijgt de volgende matrix om je brief te toetsen:

  1. Aandacht: Je brief moet de aandacht van de lezer trekken. Het gaat natuurlijk wel om positieve aandacht. Niet ter zake doende opmerkingen, een slordige brief of taalfouten trekken natuurlijk ook aandacht, maar dat is uiteraard verkeerd. Positieve aandacht krijg je door een nette, korte, bondige, zakelijke, prettige en realistische sollicitatiebrief te schrijven.
  1. Interesse: Je brief moet de lezer boeien, raken, bezig houden. Schrijf alleen dingen waarvan je weet dat deze de interesse van de lezer zullen wekken. Sluit dus altijd aan bij de dingen die genoemd worden in de advertentietekst, want dat zijn kennelijk zaken die de organisatie zelf ook erg belangrijk vindt.
  1. Verlangen: Je brief moet bij de lezer het gevoel opwekken: “Deze kandidaat lijkt me wel wat, die wil ik wel eens spreken”.
  1. Actie: Vraag in de brief ook concreet om wat je wilt; in dit stadium is dat een sollicitatiegesprek. De functie van een sollicitatiebrief is uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek. Trap niet in de valkuil dat je vraagt om de baan. Aan de hand van sollicitatiebrieven worden geen arbeidsovereenkomsten uitgedeeld, wel sollicitatiegesprekken.

Marketing is ook herhaling. Nou is het natuurlijk niet verstandig om dezelfde brief drie keer in te sturen, maar er zijn slimme mogelijkheden van herhaling. Bel vooraf met de organisatie waar een vacature is en stel een paar goede vragen. Bel na een week of twee nog eens beleefd met de vraag of je brief goed aangekomen is en hoe ver de procedure is. Op die manier blijft je naam hangen en heb je –hopelijk- meer kans op een uitnodiging!

Zie ook: www.loopbaanadvies.net/solliciteren/sollicitatiebrief.php

Dit delen